Grote jachtbouwers hebben IT-managers in dienst en gebruiken speciaal ontwikkelde bedrijfssoftware om hun productieprocessen te stroomlijnen en monitoren. De ‘kleine’ jachtbouw, in Nederland rijk vertegenwoordigd, is niet overal met de tijd meegegaan en werkt soms nog met oude bedrijfssoftware en calculaties op papier.

Lees hier het interview wat gepubliceerd is in Jachtbouw Nederland met onze Senior consultant Renzo Poppeliers. Wat zijn de mogelijkheden om altijd zicht te hebben op de kosten en de relatie met de klant op een hoog niveau te houden, ook na de oplevering.

Renzo Poppeliers: “Wat je wel ziet bij de kleinere jachtwerven is dat ze gewoon de onderneming draaiende willen houden. Soms draaien er nog oude Office-pakketten en pas als de boel vastloopt gaan ze kijken wat er op de markt is. Ze komen dan tot de ontdekking dat ze ook de bedrijfsvoering onder de loep moeten nemen.”
Net als in de rest van het bedrijfsleven komt er een nieuwe generatie op, voor wie het werken met een computer vanzelfsprekend is, aldus Poppeliers. “Werfeigenaren gaan met pensioen, en hun jongere opvolgers zitten heel anders in het gevoel wat software voor een bedrijf kan en moet betekenen. Voor een jachtbouwer is het essentieel altijd te weten hoe de totale kosten van de bouw van een jacht zich verhouden tot de contractprijs. Aan het einde van de rit moet er immers een gezonde marge zijn gemaakt, nadat het personeel, de materialen en de overheadkosten zijn betaald. In coronatijd blijkt bovendien hoe belangrijk het is dat je overal kunt werken, ook met een telefoon of tablet, en toegang tot de informatie hebt.”

Onbetaalbare winst

In de maritieme hoek geldt nog vaak, ‘we willen met ons werk bezig zijn en niet met duizend andere dingen’, is de ervaring van Poppeliers. “Overstappen op een nieuw systeem betekent misschien een half jaar tijd investeren en natuurlijk geld, maar dat hoort zich terug te betalen. Of een systeem zich letterlijk terugbetaalt is niet te bewijzen, er komt geen muntstukje uitrollen. Maar het efficiënter werken en precies weten waar je organisatie zich bevindt, dat is een onbetaalbare winst.”

Met name het verkrijgen en behouden van het inzicht in de kosten bij de bouw van het schip, de hele projectbewaking, is van essentieel belang. Er is natuurlijk een verkoopprijs afgesproken, maar als een klant bijvoorbeeld tijdens de bouw bedenkt dat de indeling van het schip anders moet worden, brengt dat meerkosten met zich mee. Ook dat soort calculaties kunnen direct integreren in ons systeem en kunnen met een aangepaste termijnbetaling worden gefactureerd. Ook het voorraadbeheer en de financiële administratie zijn geïntegreerd.”

Benieuwd wanneer het tijd wordt voor een nieuw systeem?

Bekijk de 5 signalen 

Bestellen via Outlook

In een moderne opzet hoeft er absoluut niet meer telefonisch iets worden besteld, om maar eens een belangrijk punt te noemen, aldus Poppeliers. “Dat gaat net zo snel per e-mail. De tekst die je intypt voor een bestelling via ons systeem, kan je direct via Outlook versturen. Dat vraagt wel een omschakeling, zeker van technische mensen. Microsoft heeft erg veel stappen gezet om de gebruiksvriendelijkheid te verhogen, waardoor je niet meer beseft dat je in een computersysteem werkt. Het grote voordeel is dat het bestelde artikel direct in het projectoverzicht komt, waardoor duidelijk wordt dat er nog kosten bijkomen.”

 

Goedkoper door cloud

Logic Vision wil meer voor de ‘kleinere jachtbouw’ betekenen, aldus Poppeliers: “We kennen de processen goed. Nu Microsoft steeds meer cloud-abonnementen aanbiedt, zijn de investeringskosten lager en zijn ook minder investeringen in hardware nodig.

 

Maritieme achtergrond

Logic Vision bedient ook andere werelden: olie en gas en productie, maar de maritieme consultants hebben vrijwel allemaal een maritieme achtergrond, hetzij als liefhebberij of als opleiding. “Het zijn branchespecialisten die weten waar iemand in de jachtbouw het over heeft en ze weten de vragen te stellen die voor een klant belangrijk zijn. De taal van de klant begrijpen vinden wij heel erg belangrijk. Software is er in alle vormen en maten, van heel simpel tot heel uitgebreid, maar de branchekennis is voor de helft of nog wel meer belangrijker. Als een klant bij de kennismaking zegt ‘wij hebben ook een winterstalling’, dan hebben we aan een half woord genoeg.”

 

Klantenbinding

Nieuwbouw is één ding, maar in de visie van Logic Vision is het voor de jachtbouwer zaak om de klant voor lange tijd aan zich binden. “Het is vergelijkbaar met de autodealer, die niet alleen de auto verkoopt, maar ook de klant graag terugziet voor onderhoud of de aanschaf van een andere wagen. De werf weet hoe het schip precies in elkaar zit. Jachtbouwers zijn goed in het opbouwen van een relatie met een klant en kunnen dat vertrouwen met een goed werkend computersysteem zeker stellen.”

Poppeliers vindt goed draaiende software een vorm van professionalisering. “Met name als je een jacht hebt gebouwd dat klant-specifiek is, wat meestal het geval is. Het systeem biedt steun bij de race tegen de klok om alle certificaten gereed te hebben, want de documentatie moet goed op orde zijn als het schip klaar is. Je kunt de klant aan je binden door goede aftersales service te bieden, ook eventueel met een winterstalling. De klant kan waar ter wereld ook via de werf gemakkelijk aan de weet kan komen wat er precies voor apparatuur aan boord is, en hoe het met de garantievoorwaarden is gesteld. Je kunt dat instellen bij alle apparatuur, onderdelen en componenten, en de einddata van de garantie invoeren. Binnen het systeem kan je bouwnummers registreren en onder die paraplu kan je het nieuwbouwproject uitvoeren, er serviceprojecten aan koppelen en alle kritische componenten registeren. Is er een onderhoudsbeurt uitgevoerd, dan kan dat ook aangegeven worden.”

Inspiratiesessies

Poppeliers: “Ook wij willen graag de relatie met de jachtbouwer behouden. Ieder softwaresysteem heeft een update nodig of onderhoud, of er moet iets worden veranderd of aangepast. We hebben IT-kennis en -inspiratiesessies voor klanten, zodat ze weten wat de toekomst met Microsoft biedt. Onze directeur Maarten Speet komt graag een of twee keer per jaar persoonlijk langs, blanco, om gewoon even te vragen hoe het gaat. Die continuïteit is voor ons ook belangrijk. Daarom hebben onze klanten altijd een vaste consultant.”

Toeleveranciers als Alphatron Marine en Sandfirden Technics behoren ook tot de klantenkring van Logic Vision. “Zij werken met dezelfde bouwnummers die werven geven aan jachten en houden ook bij wat aan boord gaat. Het is mooi om te zien dat we zo de hele keten in de jachtbouw ondersteunen met onze oplossingen.”

Maritieme basis

Logic Vision werd 21 jaar geleden opgericht en begon in de maritieme industrie, met het leveren van software voor de bouwers van vrachtschepen, de offshore-industrie en productiewereld. Al in het beginstadium werd het bedrijf gecertificeerd partner van Microsoft en superjachtbouwer Oceanco werd als grote klant binnengehaald. Voor de jachtbouw is een speciaal pakket ontwikkeld: ShipVision 365, op basis van Microsoft Dynamics 365 Business Central. Een aantal grote Nederlandse jachtbouwers, zoals Linssen Yachts, maakt er gebruik van. Met een personeelsbestand van 45 bedient Logic Vision meer dan honderd klanten en heeft meer dan 3.000 gebruikers in binnen- en buitenland.

 

 

ebook

Download e-book

Lorem ipsum dolor sit amet veldia autem soleat nis debet fastidi.