Dynamics NAV 2013, de nieuwe mogelijkheden

Wij willen u graag informeren over enkele nieuwe mogelijkheden in Dynamics NAV 2013 en hoe u in de toekomst uw softwareproducten van Microsoft beter op elkaar kunt afstemmen.

De belangrijkste ontwikkeling voor de gebruiker van Dynamics NAV zijn de nieuwe interfaces: Windows client, Webbrowser client en SharePoint client.

De Windows client was al beschikbaar in Dynamics NAV 2009 als Role tailored client. De interface is in de nieuwe versie van Dynamics NAV verbeterd en uitgebreid. Dankzij het gebruikersgemak, de integratie en de direct zichtbare stuurinformatie (gebaseerd op 25 voorgedefinieerde rollen, zoals de sales manager, boekhouder, inkoper, project manager en de magazijnmedewerker) is het voor gebruikers eenvoudig om direct inzicht te krijgen in de prioriteiten. En zo acties te ondernemen in de juiste volgorde.
De Webbrowser client is sterk te vergelijken met bijvoorbeeld de webversie van Outlook. Alle functionaliteiten zijn te gebruiken via een browser en de interface is voor vrijwel alle reguliere webbrowsers beschikbaar.
Tot slot geeft de SharePoint client de mogelijkheid om gegevens uit Dynamics NAV te gebruiken in een SharePoint-omgeving. Met dit web-based Portal Framework is het eenvoudig om gebruik te maken van de beheerfunctionaliteit van SharePoint.

Herkenbaarheid
Veel Microsoft producten zijn geïntegreerd met de nieuwe versie van Dynamics NAV, zoals Skype of Lync, maar ook Excel, Outlook en SharePoint.  Herkenbare aspecten uit Microsoft Office 2010 (MS Word en Excel) zijn daarom verder doorgevoerd in de schermen van Dynamics NAV. Denk aan het bekende ‘lint' (ribbon) aan de bovenzijde van het scherm. Dit zorgt voor een vertrouwde en gebruiksvriendelijke interface, iets waar Microsoft hoge prioriteit aan geeft in al haar producten.

Nieuwe gebruikers vinden snel de weg in Dynamics NAV 2013 vanwege de MS Office 2010 look & feel. Deze nieuwe interfaces kunnen door individuele gebruikers aangepast worden naar eigen wensen en voorkeuren. Zo creëer je je eigen werkomgeving met persoonlijke dashboards zodat je de juiste data optimaal kunt inzetten voor je dagelijkse werkzaamheden.

De SQL server
Een andere grote verandering is het gebruik van de SQL server.  Vanaf de Dynamics NAV 2013 versie zal de native server niet meer beschikbaar zijn. De nieuwe versie van Dynamics NAV is aanzienlijk sneller geworden. 

  • Je kunt net zo gemakkelijk met 500 gebruikers werken als met 5 gebruikers .
  • De SQL server is bijna ongelimiteerd ten opzichte van de native server en de back-up en herstelmogelijkheden zijn bijzonder uitgebreid.
  • Door het gebruik van de SQL server zijn de rapportagemogelijkheden stukken eenvoudiger toepasbaar, denk aan PowerPivot in Excel, SQL reporting services of vanwege de optimale data overdracht naar Excel, ExSION, een Nederlandse add-on op Dynamics NAV.

Dynamics NAV 2013 biedt dus volop nieuwe mogelijkheden. Gebruikers gaan profiteren van betere integratie met SharePoint en andere Microsoft-technologieën. U zult in Dynamics NAV 2013 verbeteringen ervaren in het gemak, gebruiksvriendelijkheid en efficiëntie.