Nieuws & Blogs

Functionele updates Business Central Online

Geschreven door Maurits Bouman | 20 oktober 2022

Sinds begin oktober is de nieuwe Microsoft Dynamics 365 Business Central 2022 release wave 2 beschikbaar die in de tweede helft van oktober wordt uitgerold via platform version 21.0. Wij willen u als gebruiker graag informeren over de belangrijkste functionele wijzigingen die u in Business Central kunt tegenkomen, zodat u tijdig actie kunt ondernemen op de wijzigingen of gebruik kunt maken van de nieuwe functionaliteiten zodra deze voor u beschikbaar zijn.



Nieuwe functionaliteiten


1. Rapportageschema’s zijn hernoemd naar financiële rapporten
De term ‘rapportageschema’ (Account Schedule) had geen directe relatie met de financiële administratie. De naamswijziging moet het gemakkelijker maken om deze financiële rapporten te vinden en om deze te gebruiken voor het opstellen van interactieve financiële rapporten. De instelbare kolomlay-outs van deze rapportageschema’s hebben ook een naamswijziging gehad en heten nu kolomdefinities. Om gemaakte financiële rapporten te hergebruiken zijn er ook losse rijdefinities geïntroduceerd, welke je kunt herbruiken bij het maken van een nieuw financieel rapport.



2. Zoek naar geboekte en niet-geboekte inkoop- en verkoopregels
Om een totaaloverzicht te krijgen van de openstaande in- en verkoopregels moest je veel klikken en filteren om het juiste overzicht te krijgen. In de nieuwe release zijn een aantal lijsten toegevoegd die direct een totaaloverzicht geven van alle geboekte of niet geboekte inkoop- en verkoopregels. U kunt bijvoorbeeld direct zoeken op de geboekte inkoopfactuurregels.

3. Maak invoer van artikelvarianten verplicht
In het verleden werd bij het boeken niet gecontroleerd op de variantcode als er voor een artikel meerdere varianten bestonden. Met de nieuwe release is het mogelijk om de variantcode verplicht te stellen als er voor dat artikel meerdere varianten bestaan. De standaardwaarde kan worden ingesteld in de voorraadinstellingen en kan worden overschreven op de artikelkaart. Dit maakt het aantrekkelijker om met varianten te werken en vermindert het aantal gegevens invoerfouten.


4. Nieuw BTW datum veld op documenten en posten

In sommige landen moet voor BTW-aangiften een andere datum worden gebruikt dan de boekingsdatum. Daarom bestaat er een nieuw BTW datum veld op alle in- en verkoopdocumenten en in dagboeken. De standaardwaarde voor BTW datum kan worden ingesteld in de boekhoudinstellingen, maar de datum kan worden gewijzigd in individuele documenten en dagboeken. Indien nodig kunt u de BTW datum wijzigen na het boeken.

5. Verbeterde integratie met Power Platform
Op sommige pagina's was de knop Power Automate al zichtbaar in het lint. In de nieuwe release is deze knop op veel meer plaatsen toegevoegd, waardoor meer integratiemogelijkheden voor automatisering zijn ontstaan. Daarnaast is functionaliteit toegevoegd voor het communiceren van mediabestanden, zoals een eenvoudige foto, en documentbijlagen, zoals een factuur. Het is in de nieuwe release ook mogelijk om de functies van Power Automate helemaal uit te schakelen, zodat u deze knoppen ook niet meer beschikbaar heeft als u ze niet gebruikt.

6. OneDrive integratie en delen via Outlook
Naast integratie met Microsoft Teams is nu ook integratie met OneDrive mogelijk. Dit maakt het mogelijk om bijvoorbeeld bijlagen gekoppeld aan entiteiten in Business Central te onderhouden via OneDrive en te delen met collega’s direct vanuit Business Central via een OneDrive link, Outlook of Teams.

Wijzigingen

Naast de nieuw uitgerolde functionaliteiten zijn er wijzigingen geïntroduceerd om rekening mee te houden:


1. Nieuwe ervaring met urenstaten
Deze aanpassing moet invoer versimpelen en invoer op mobiele apparaten promoten, zodat een iemand onderweg op een gemakkelijke en productieve manier urenregistratie gegevens kunt invoeren. Volgens de roadmap zal deze aanpassing in platform versie 22.0 doorgevoerd worden voor alle gebruikers.

2. Nieuwe verkoopprijservaring
Deze aanpassing is in begin 2020 al geïntroduceerd en zal volgens de roadmap in platform versie 22.0 de huidige verkoopprijzen functionaliteit vervangen.

3. Configureerbare en opnieuw ontworpen Intrastat oplossing
Deze tool is geïntroduceerd in oktober 2022 als functie-update en zal volgens de roadmap in platform versie 23.0 de huidige Intrastat functionaliteit vervangen.

4. Moderne actiebalk
Met de introductie van de nieuwe versie zijn naast prestatieverbeteringen ook
visuele verbeteringen aangebracht om de gebruikerservaring te verbeteren en om efficiënter te kunnen werken. Volgens de roadmap zal de moderne actiebalk in platform versie 24.0 de huidige actiebalk vervangen.


Meer informatie nodig?
Op de website van Microsoft vindt u meer informatie over de 
nieuwe en geplande functies voor Dynamics 365 Business Central.