Nieuws & Blogs

Verwachte Copilot functionaliteiten in Business Central

Geschreven door Arnold Mauritz | 19 februari 2024

In ons eerste blog over Copilot in Business Central hebben wij uitgelegd wat Copilot is en hoe Copilot bedrijven kan helpen om efficiënter te werken en betere beslissingen te nemen op basis van artificial intelligence (AI). In deze blog geven wij u graag een beeld van welke Copilot functionaliteiten u binnenkort kunt verwachten in Business Central!

 

Bank reconciliatie met Copilot​ 

Financiële medewerkers in MKB-organisaties moeten bankafschriften importeren en transacties vergelijken met hun bankboekingen, om er zeker van te zijn dat alle transacties worden verantwoord. Hoewel Business Central de inspanning al vermindert door het matchen van transacties op basis van regels, blijft het resterende werk om de niet-gematchte transacties elke week te verwerken omslachtig en leidt dit al snel tot verloren werkdagen. Copilot vermindert de boekhoudkundige inspanning door meer transacties te matchen en G/L-rekeningen voor te stellen om de resterende transacties te boeken.


De reconciliatiefunctie voor bankrekeningen in Business Central is uitgebreid met:

  • AI-aangedreven transactiematching die regelgebaseerde matching aanvult en de resterende niet-gematchte transacties die moeten worden nagekeken verder vermindert.
  • AI-gestuurde G/L-rekening suggesties waarbij Copilot de meest waarschijnlijke grootboekrekening voorstelt om eventuele resterende transacties op te boeken en de mogelijkheid biedt om een specifieke transactiebeschrijving te onthouden voor de volgende reconciliatie.

Chatten met Copilot

De kans is groot dat u een aanzienlijk deel van uw werkdag aan het overleggen bent met collega's, klanten en leveranciers om inzichten te krijgen en problemen op te lossen. Copilot gaat u helpen met het vinden van informatie over bijvoorbeeld een klant, product of verkooporder binnen Business Central. 

Snel uw gegevens vinden
Zoek pagina's op naam of op een of meer records op basis van hun velden en beperkingen. Vraag Copilot bijvoorbeeld: "Laat mij de laatste verkooporder voor Adatum zien."

Uitleggen en begeleiden
U kunt Copilot ook gebruiken als helpdesk waar u terecht kunt met vragen over hoe u bepaalde taken kunt uitvoeren. Op basis van uw vraag zoekt Copilot voor u in de uitgebreide online Business Central documentatie naar het juiste antwoord. Dit scheelt u zoekwerk en zo krijgt u sneller antwoorden op uw vragen. Vraag Copilot bijvoorbeeld: "Hoe bewaar ik mijn lijstfilters zodat ik ze later opnieuw kan gebruiken?"
Wilt u Copilot aan het werk zien? Bekijk dan deze video van Microsoft.

 

Laat Copilot uw productbeschrijvingen maken

Of het nu gaat om nieuwe producten, aanpassingen aan bestaande producten of hele nieuwe productlijnen die u gaat introduceren, het maken van productbeschrijvingen is vaak een tijdrovend proces. Copilot kan deze inspanning aanzienlijk verminderen en u helpen om uw nieuwe producten sneller te introduceren. Dit betekent dat u en uw collega's meer tijd hebben voor belangrijkere zaken.


Omdat product(artikel)informatie in Business Central verspreid is over verschillende tabellen, kan het aanmaken en beheren van deze informatie een tijdrovende klus zijn. De inspanning bestaat uit het opzoeken van informatie op basis van bestaande items, het plakken van waarden en ervoor zorgen dat het nieuwe product klaar is voor transactie. Het aanmaken van varianten, afmetingen, maateenheden en andere artikelgerelateerde informatie kost ook tijd die de marktgereedheid van nieuwe producten vertraagt.

Copilot helpt u om artikel gerelateerde informatie te creëren op basis van vergelijkbare artikelen. Denk hierbij aan:

  • Varianten
  • Maateenheden
  • Vervangingen
  • Afmetingen

Copilot, aangestuurd door articial intelligence (AI) helpt u door de gegevens voor te stellen, vindt vergelijkbare producten (items) en suggereert zinvolle gegevens voor de gerelateerde tabellen. De hulp van Copilot verkort niet alleen de tijd die nodig is om een product aan te maken, maar zorgt er ook voor dat u producten sneller dan ooit kunt lanceren.

 

Verkoopregels maken met Copilot​ 

De introductie van Copilot in Business Central voegt een belangrijke verbetering toe aan de processen voor verkoopdocumenten.
Het versnelt het maken van verkoopdocumenten en minimaliseert de tijd die wordt besteed aan terugkerende taken en opzoekwerk.
Dankzij de mogelijkheid om verschillende invoermethoden te accepteren, waaronder vrije tekst, bestanden of vooraf gemaakte prompts, begrijpt Copilot de invoer en kan deze gebruiken om verkoopregels aan te maken. Deze Copilot assistentie verhoogt de operationele efficiëntie bij het creëren en beheren van verkoopdocumenten en draagt bij aan potentiële omzetgroei doordat verkoopdocumenten sneller bij de klant terechtkomen.


Veelzijdige invoermethoden
Copilot kan verschillende invoermethoden accepteren, waaronder vrije tekst, bestanden of vooraf gemaakte suggesties voor invoerprompts. Dankzij deze flexibiliteit kunnen gebruikers met het systeem communiceren op een manier die voor hen het handigst is, wat de efficiëntie verder verbetert.

Intelligente verwerking
Door gebruik te maken van geavanceerde AI-capaciteiten begrijpt Copilot de input en gebruikt deze om verkoopsuggesties te doen. Deze intelligente verwerking maakt handmatige gegevensinvoer overbodig, waardoor de kans op fouten afneemt en tijd wordt bespaard. Bovendien kan Copilot verkoopregels voorstellen op basis van de frequentie en frequentie van verkopen van de gegeven klant van het verkoopdocument.

 

Arnold Mauritz
Marketing