“Een project moet meer zijn dan één grote stuklijst”

Microsoft Dynamics NAV groeit mee met Veth Propulsion

Van machtige oceaanstomer tot bescheiden binnenvaartschip. Ze dobberen stuurloos rond zonder de producten van Veth Propulsion in Papendrecht. "Eigenlijk is het een buitenboordmotor, maar dan in het groot", zo omschrijft Sales manager Van der Jagt de enorme stalen kolos die een roerpropeller blijkt te zijn. "We willen precies kunnen zien hoeveel uren in onze producten zitten", zegt Financial controller De Swart. Over de uitdagingen van Veth Propulsion.

In 1951 legde Cornelis Veth de basis van het bedrijf. Van meet af aan bleek hij een inventieve ondernemer te zijn. Dat familietrekje kenmerkte ook de tweede generatie Veth. Zo kwam Veth Propulsion in de jaren zeventig met een kanalenboegschroef. Een vinding die opzien baarde in de sector.

Inmiddels staat de derde generatie aan het roer van het familiebedrijf. En nog steeds verrast Veth Propulsion de markt met innovatieve oplossingen. "We zijn nu een hybrid drive aan het ontwikkelen", zo illustreert Van der Jagt. "Dat is een combinatie van een diesel direct en een diesel elektrische aandrijving. De hybrid drive gaat zorgen voor een optimaal rendement en een lagere milieubelasting. Met zulke producten creëren we weer nieuwe vraag in de markt."

Voortstuwingssystemen
Voor wie het nog ontgaan is: Veth Propulsion maakt voortstuwingssystemen voor schepen. Het gaat dan om roerpropellers voor de voortstuwing en boegschroeven voor het manoeuvreren. "Ook leveren, installeren en onderhouden we dieselmotoren en generatorsets. Daarnaast produceren we ballastpompen, spudpalen en koproeren", zo vat Van der Jagt het assortiment samen.

Project- of productieorganisatie?
De vestiging in China niet meegerekend, telt Veth Propulsion 130 medewerkers. Na een jarenlange geleidelijke groei, volgde in 2007 een enorme groeispurt. De omzet steeg van 20 naar 30 miljoen euro en ook het aantal medewerkers verdubbelde bijna. Een groot deel van de medewerkers behoort tot de afdeling productie. "Wij produceren bijna alles zelf, de Scania en Sisu dieselmotoren niet meegerekend", zegt De Swart. Glimlachend: "Maar serieproductie. we zijn er nog niet over uit of we een productie- of een projectorganisatie zijn. Wij vinden onszelf een projectorganisatie, omdat we op order produceren. Maar in feite doen we hier voor een aanzienlijk deel We zijn dus een projectorganisatie die productiegericht werkt. En zo willen we het bedrijf ook steeds meer gaan aansturen. In dat opzicht kunnen we de Shipyard module van Logic Vision goed gebruiken. Een project moet straks meer zijn dan één grote stuklijst. Vanuit een project willen we productieorders kunnen genereren. We kunnen dan ook gaan werken met gereserveerde voorraden. De hele productie- en voorraadplanning gaat er dan op vooruit."

Meer inzicht in uren
De Financial controller heeft nog meer ambities. Want productie- of projectorganisatie: arbeid is een belangrijke productiefactor. Daarom registreren meer dan 80 medewerkers hun uren. Dat gaat nu nog handmatig; de geschreven weekstaten moeten in Microsoft Dynamics NAV worden ingevoerd. "We willen de urenbesteding nog zuiverder en gedetailleerder kunnen volgen. Bijna tot op taakniveau. Dan pas kunnen we de effecten van verbeteringen in de processen meten. Zo zijn we nu bezig met lean manufacturing. We hebben onder meer het magazijn en de werkplaats op de tweede productielocatie lean ingericht. Maar welke urenwinst levert dat op? We kunnen het niet exact meten."

Inzicht in de uren helpt dus bij optimalisatie van de bedrijfsprocessen. En dat is niet alleen nodig om een gezond rendement te waarborgen. "Natuurlijk staat de markt onder druk", bevestigt Van der Jagt. "Maar de afname van de marktvraag in de binnenvaart hebben we kunnen compenseren met internationale groei. Wat je wel ziet, is dat het langer duurt voordat projecten van start gaan. En áls we dan akkoord krijgen, moet het snel gebeuren. We moeten flexibeler zijn dan ooit en zorgen voor een korte doorlooptijd. Ook daarvoor is inzicht in de urenbesteding cruciaal."

Snel onder de knie
Behalve de uren vragen ook materialen om zorgvuldig beheer. Het magazijn is rijkelijk gevuld met uiteenlopende onderdelen, van kleine boutjes tot zware tandwielen. Ze zijn terug te vinden in Microsoft Dynamics NAV. "Die software is cruciaal voor ons. Ga maar na: we hebben 130 medewerkers waaronder 40 gebruikers van Microsoft Dynamics NAV", zegt De Swart. "Toen we zo hard groeiden, bleken de gebruiksvriendelijkheid en eenvoud van het pakket een groot voordeel te zijn. Nieuwe medewerkers kunnen snel met Microsoft Dynamics NAV uit de voeten. En wat ook handig is: we hoeven niet voor elke aanpassing naar Logic Vision. Het is een flexibel pakket waarin je heel gemakkelijk bijvoorbeeld een veldje kunt toevoegen."

Meegroeien
Hoe meer je vastlegt, des te meer informatie haal je uit het systeem. Daar zijn De Swart en Van der Jagt van overtuigd. In dat opzicht was de implementatie van ExSION een stap vooruit. Deze rapportagetool haalt informatie uit Microsoft Dynamics NAV en verwerkt deze in rapportages en analyses. "Met een druk op de knop hebben we inzicht in bijvoorbeeld de openstaande offertes of een analyse van de omzet. Vanuit sales wil je tenslotte weten in welke markten en in welke landen de groei zit. Zeker nu we met agenten over heel de wereld werken, is het belangrijk dat we daar realtime inzicht in hebben. We hebben nog veel uitdagingen", zeggen De Swart en Van der Jagt. "Maar we zijn ervan overtuigd dat Microsoft Dynamics NAV met ons meegroeit. Dat hebben we al ondervonden!"

Over Veth Propulsion
Veth Propulsion is een klantgerichte internationaal opererende fabrikant van (hulp)voortstuwinginstallaties op schepen. Een familiebedrijf en wereldspeler, die toonaangevend is op het gebied van innovatie, kwaliteit, flexibiliteit en snelheid. Het is een van oorsprong Nederlands bedrijf, gevestigd in Papendrecht en telt 130 medewerkers.

www.veth.net