Herkent u dat uw bedrijfsprocessen niet efficiënt geregeld zijn waardoor uw medewerkers minder productief zijn? Wordt er nog veel handmatig ingevoerd en blijkt dit soms ook nog eens dubbel gedaan te worden? Dan is het hoog tijd om daar een einde aan te maken! In deze blog leest u waarom ERP nu ook interessant is voor bedrijven die denken daar te klein voor te zijn.

Inhoud

Vraag 1: meerdere versies van de waarheid?

Vraag 2: heeft iedereen toegang tot informatie?

Vraag 3: werken uw medewerkers met Excel?

Dynamics 365 Business Central als (eerste) ERP-systeem?


"Ja, denkt u. Dat klinkt allemaal wel mooi, maar ons bedrijf telt maar 5 medewerkers dus zo'n ERP systeem is voor ons waarschijnlijk niet rendabel! En bovendien: waar moeten wij de tijd vandaan halen voor zo'n langdurige ERP-implementatie? Dat complexe bedrijven niet zonder een ERP-systeem kunnen begrijp ik wel, maar bij ons is het allemaal niet zo ingewikkeld!"

Hier hebt u een goed punt. Bedrijven met zo'n 5 medewerkers, waarbij alles ondanks de drukte op rolletjes loopt, doen er goed aan niet te beginnen aan een ERP-implementatie. Immers, wanneer u geen duidelijke reden hebt om ermee te beginnen is de kans groot dat de implementatie niet optimaal zal verlopen om het simpele feit dat de urgentie ontbreekt.
Wanneer u er toch niet zo zeker van bent of uw bedrijfsprocessen momenteel wel optimaal zijn, kunnen onderstaande vragen u helpen hier een beter beeld van te krijgen.

Vraag 1: meerdere versies van de waarheid? 

Bij veel bedrijven komt het voor dat informatie, bijvoorbeeld van klanten, in verschillende systemen wordt bijgehouden. De verkoopafdeling gebruikt een eigen CRM en de logistieke afdeling gebruikt haar eigen systeem. Hierdoor ontstaat het risico dat wijzigingen die uw verkoopmedewerkers te horen hebben gekregen, niet in het systeem belanden van de logistieke collega's. Niet direct een probleem, totdat uw producten nog afgeleverd worden op het oude afleveradres van de betreffende klant. Uw collega van sales wist van het nieuwe
afleveradres en had dit misschien zelf wel in het CRM gezet, maar had dit nog niet doorgegeven aan de collega die de logistieke zaken regelt.

Vraag 2: heeft iedereen toegang tot informatie?

Het hebben van de juiste informatie is één ding, er altijd toegang toe hebben is een tweede.
Zonder een centraal systeem waar al uw bedrijfsprocessen samenkomen, is het lastig om deze toegang te garanderen. Stel uw verkoper (Victor) is op bezoek bij een klant en tijdens de onderhandelingen krijgt hij een vraag over de beschikbaarheid van een bepaald product en hoe snel dit product geleverd kan worden. Victor heeft geen idee en belt Victoria op die over de voorraden gaat. Uw klant kijkt een beetje bedenkelijk, want zelf tovert hij dergelijke informatie met een paar klikken op zijn smartphone.  
Helaas neemt Victoria niet op en dus moet Victor de gevraagde informatie schuldig blijven.
Er worden nog wat andere zaken besproken, maar de deal kan nu in ieder geval niet gesloten worden, omdat de klant zeker wil weten dat de producten volgende week geleverd zullen worden.

Het niet hebben van toegang heeft zo zijn consequenties: zowel voor uw klant als voor Victor was het bezoek minder nuttig dan verwacht. Gelukkig betrof het nu een afspraak met een klant waar u al jaren een goede relatie mee hebt. Wanneer het een potentiële nieuwe klant zou betreffen, had u een mogelijke deal mis kunnen lopen doordat hij een beter gevoel heeft bij een andere aanbieder waar hij mee in gesprek is, waar hij wel gelijk zaken mee kan doen.

Vraag 3: werken uw medewerkers met Excel?

De kans is groot dat er ook bij uw bedrijf gebruik gemaakt wordt van Excel. Mits goed gebruikt, een geweldige tool voor een veelvoud aan werkzaamheden. Wanneer uw bedrijf echter ook volledig op Excel vertrouwd voor het bijhouden van voorraden of de verkoopplanning, kunnen er problemen ontstaan zoals hierboven omschreven. Daarnaast riskeert u dat uw medewerkers dubbele werkzaamheden uitvoeren en dat er naar verloop van tijd meerdere versies in omloop zijn. Hoe fijn zou het zijn wanneer u al uw bedrijfsinformatie in één systeem hebt en toch gebruikt kunt blijven maken van Excel?

 

Meer halen uit Excel in Dynamics 365 Business Central

Microsoft Excel: een geweldige tool helemaal wanneer het direct gebruikt wordt vanuit het ERP-systeem  

 

Waarom Microsoft Dynamics 365 Business Central als (eerste) ERP-systeem?

Het is niet voor niets dat wij het kunnen blijven werken met Excel als één van de 8 redenen zien om te kiezen voor Microsoft Dynamics 365 Business Central als uw (eerste) ERP systeem! Doordat Excel en Business Central volledig geïntegreerd zijn, kunnen uw medewerkers nog steeds gebruik maken van Excel, maar dan wel vanuit één systeem.

Bent u er toch niet zo zeker van dat uw bedrijfsprocessen momenteel optimaal zijn?

Download dan nu gratis ons whitepaper en ontdek alle 8 redenen waarom met Business Central een ERP-systeem ook voor uw bedrijf interessant kan zijn!

 

 

 

 

Waarom kiezen voor Business Central

Gratis whitepaper

8 redenen om te kiezen voor Business Central 

 downloaden