Na 8 jaar werd het voor Stokvis Tapes tijd om over te gaan van Dynamics NAV 2009 R2 naar Dynamics 365 Business Central. Met een goede opvolging en veel inzet bij Stokvis en Logic Vision is het project in iets meer dan een half jaar afgerond. Het leuke was dat het team van key users van Stokvis nog identiek was aan het team van de implementatie van NAV2009 in 2011. Tekenend voor het fijne bedrijf dat Stokvis is om voor te werken. 

Bent u benieuwd naar wat er allemaal komt kijken bij een upgrade? Of hoe u ervoor zorgt dat de upgrade volgens planning verloopt? Wij vroegen het aan de ICT-coördinator van Stokvis Tapes: René Haas. Hieronder leest u zijn verhaal:

 

René Haas

René Haas ICT-Coördinator

Een goede voorbereiding is het halve werk, goed testen scheelt je 90% van de problemen. 

"Nadat er een jaar eerder al de benodigde nieuwe servers geïnstalleerd waren is er begin van de zomer 2020 goedkeuring gekomen voor het upgraden naar Business Central. De senior consultant Wido Vonk en zijn team zijn toen aan de slag gegaan om de upgrade voor te bereiden en uit te voeren.Tot zover hadden de Stokvis Tapes Benelux collega’s nog zo goed als niets te doen.

Eén van de redenen voor de upgrade was dat het versturen van e-mail vanuit Dynamics met PDF buffer alleen nog werkte via een externe SMTP server, die overigens na februari 2021 ook niet meer gewerkt zou hebben. Al met al net op tijd om niet in de problemen te komen.
Pas toen bijna alles gerealiseerd was kwamen de key users aan bod om te gaan testen.
Dit is uitgebreid gedaan en uiteraard komen daar de nodige punten uit die goed zijn opgepakt door Wido en zijn team. Alleen de vervanging van de DHL module (die oud was) gaf enkele problemen maar ook die zijn uiteindelijk goed opgelost.

 

Eindtest
We hadden een mooie lijst (waarvan de basis is aangeleverd door Wido) met items die getest moesten worden voor de eindtest. Dit was een wat minder prettige klus maar gaf wel een goede leidraad om de kritieke punten te controleren voordat je live gaat.
Het streven was dan ook dat we 99% alles goed zouden hebben waarmee je weet dat je altijd nog wat punten hebt die tijdens de livegang nog naar boven komen. Maar een heel stuk minder dan wanneer je van de voren niet goed getest hebt.

Livegang
Uiteindelijk is de livegang goed verlopen met een beperkt aantal issues die per dag ook telkens opgelost werden, daar waar dat noodzakelijk was. We zijn nu zover dat we naar de wensenlijst kunnen gaan kijken om de laatste puntjes op de i te zetten. Vanaf de eerst testen had ik het gevoel al dat we volgens plan live konden gaan en dat is bij de finale test ook zo gebleven. Uiteindelijk zijn we voor zo’n grote overgang er soepel doorheen gekomen."

Dit alles had niet gekund zonder de goede begeleiding en uitvoering van Wido en zijn team, maar ook niet zonder m’n key users die ook echt het verschil hebben uitgemaakt."

 

 

ebook

Download e-book

Lorem ipsum dolor sit amet veldia autem soleat nis debet fastidi.